Kommune og borgerkontakt

Hvem er kurset for?
Kurset er målrettet kommuner og andre offentlige arbejdspladser, hvor medarbejdere i myndighedsroller eller med tæt borgerkontakt oplever en øget risiko for konflikter.
Den hårdere tone og truende adfærd i borgerkontakten har været i negativ udvikling de seneste år – og mange ansatte oplever stigende utryghed i arbejdet.


Kursets indhold
Undervisningen tager udgangspunkt i personalets styrker og de faktiske rammer, de arbejder i. Fokus lægges dér, hvor udfordringerne er størst, og indholdet kobles til afdelingens egne erfaringer og cases. Kurset er praksisnært og deltagerinvolverende.

Programmet er typisk opdelt i to dele:

Forebyggelse af konflikter

  • Forforståelser og bekymringers betydning
  • Relationskompetencer i et konfliktnedtrappende perspektiv
  • Forberedelse og egen mental indstilling
     

Håndtering af det konfliktfyldte møde

  • Sikkerhed og jeres interne policy
  • Grænsesætning
  • Kommunikation og nedtrapning
     

Udbytte for deltagerne

Som at spænde sikkerhedsselen i bilen lærer medarbejderne at indarbejde enkle vaner, der skaber tryghed i hverdagen – og stiller dem bedst muligt, hvis en hændelse opstår.

De får viden og træning i arbejdspladsens sikkerhedsprocedurer og lærer at bevare roen i pressede situationer.

Samtidig får de redskaber til at forstå borgerens frustration uden selv at eskalere konflikten, konkrete teknikker til at nedtrappe dialogen – og indsigt i “konfliktens anatomi”, så de kan møde borgeren med empati, også når presset er størst.